پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

مشهد برای حل مشکلات دیگر شهرها با آن‌ها هم‌اندیشی می‌کند

  • کد خبر: ۱۹۱۹۳۶
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
مشهد برای حل مشکلات دیگر شهرها با آن‌ها هم‌اندیشی می‌کند
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از انتقال تجربیات در حل مشکلات شهری به دیگر‌شهر‌های کشور می‌گوید.

به گزارش شهرآرانیوز نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مشهد در بسیاری از بخش‌ها برای دیگرکلان‌شهر‌های کشور الگو و نمونه است، گفت: تجهیزات، اقدامات و دارایی‌هایی که در مجموعه خدمات شهری شهرداری مشهد موجود است، در کشور نمونه است و در بخش نرم‌افزاری کار‌های خوبی شده است که دیگر‌شهر‌ها خواهان الگو‌گرفتن و انتقال تجربه‌های مشهد به سایر کلان‌شهر‌ها هستند.

تعیین‌تکلیف طرح‌های شهرسازی و تفصیلی

ایمان فرهمندی با اشاره به تعیین‌تکلیف طرح‌های شهرسازی و تفصیلی شهر در شورای ششم تصریح کرد: طرح‌های تفصیلی شهر مشهد بیش از یک دهه معطل تصویب و تعیین‌تکلیف مانده بود و ما در شورای شهر یکی از نخستین کار‌هایی که انجام دادیم، تصویب همین طرح‌ها و ارسال آن به کمیسیون ماده ۵ بود. خوشبختانه طرح تفصیلی مشهد در این کمیسیون به‌سرعت تعیین‌تکلیف شد و به نتیجه رسید و مدت زیادی از ابلاغ آن می‌گذرد. این اتفاق درحالی در مشهد افتاده است که بسیاری از کلان‌شهر‌های ایران نه‌تن‌ها طرح تفصیلی، بلکه از داشتن طرح جامع هم محروم هستند؛ ولی ما توانستیم در این دوره این طرح‌ها را جمع‌بندی کنیم.

تدوین مطالعات جامع حمل‌و‌نقل مشهد

وی در ادامه از انجام و تکمیل مطالعات جامع حمل‌و‌نقل در مشهد صحبت کرد و در‌این‌باره توضیح داد: این مطالعات از مدتی پیش به سرانجام رسیده و مسیر توسعه حمل‌و‌نقلی را برای مدیریت شهری مشخص کرده است؛ ضمن اینکه امروز ما دو خط قطارشهری فعال در شهر داریم و هم‌زمان در حال ساخت دو خط دیگر هستیم که غیر از تهران، هیچ کلان‌شهری صاحب این حجم از ساخت‌و‌ساز و خطوط فعال در مترو و قطارشهری نیست.

اجرای پروژه‌های مردم‌محور زودبازده

فرهمندی اجرای پروژه‌های مشارکت‌محور زودبازده را یکی از تجربه‌های موفق شورای اسلامی ششم و مدیریت شهری برای سامان‌دهی حاشیه شهر دانست و تأکید کرد: مسئله حاشیه‌نشینی و حاشیه‌شهر یکی از مشکلاتی است که کلان‌شهر‌ها اکنون با آن درگیر هستند و جزو مسائل مهمی است که همه خواستار حل‌و‌فصل آن هستند. الگو‌های زیادی تا امروز برای حل معضل حاشیه‌نشینی مطرح و اجرا شده است و پروژه‌های زودبازده که در شورای ششم تصویب و اجرا شد، یکی از الگو‌های موفق تغییر‌چهره حاشیه‌شهر در کشور است که در آن پروژه‌های عمرانی با نظر خود مردم تعریف و به مرحله اجرا رسیده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که زودبازده‌ها طرح‌های موفق و خوبی بوده است و براساس درخواست سایر کلان‌شهر‌های کشور این تجربه دردسترس را به آن‌ها هم انتقال خواهیم داد.

تسریع در پروژه‌های شهری با انتشار اوراق مشارکت

عضو شورای ششم شهر مشهد با اشاره به استفاده مشهد از اوراق مشارکت برای تأمین منابع مالی پروژه‌های شهری تصریح کرد: مدیریت شهری مشهد در حوزه اقتصادی از روش‌ها و الگو‌های زیادی برای تأمین مالی استفاده می‌کند که بعضی از آن‌ها برای دیگر‌کلان‌شهر‌ها جذاب است؛ شهرداری مشهد امسال در میان دیگرکلان‌شهر‌ها توانست بیشترین اوراق مشارکت را منتشر و جذب کند که مبالغ آن در پروژه‌های مختلف شهری استفاده خواهد شد.

انتقال تجربه، خروجی هم‌اندیشی شهر‌های کشور

فرهمندی در ادامه و با بیان اینکه شصت‌و‌نهمین نشست رؤسای شورا‌های اسلامی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور که در مشهد برگزار می‌شود، محلی برای انتقال تجربیات موفق شهر‌ها و حل‌و‌فصل مسائل و مشکلات مشترک است، گفت: کلان‌شهر‌ها مسائل مشترکی دارند که رسیدگی به آن‌ها و حلشان نیاز به هم‌افزایی و هم‌فکری و انتقال به شورای عالی استان‌ها دارد که در جریان این نشست پیشنهاد‌هایی که برای حل‌و‌فصل این مشکلات مطرح می‌شود، به شورای عالی استان‌ها ارسال خواهد شد تا در مراحل تصویب قرار بگیرد. ضمن اینکه کلان‌شهر‌ها تجربیات موفق خودشان را در این نشست به دیگرکلان‌شهر‌ها ارائه خواهند کرد و طبیعی است که ما هم در شهر مشهد دستاورد‌های خوبی داشتیم و کار‌های خوب زیادی در شهر کردیم که بخشی از این دستاورد‌ها قابل عرضه است.

پر‌کردن خلأها، تجربه موفق دیگر‌شهر‌ها

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: مدیریت شهری مشهد هم در حوزه‌هایی نقص دارد و نیاز است که از تجربه‌های دیگر‌کلان‌شهر‌ها استفاده کند که نشست رؤسای شورا‌های اسلامی کلان‌شهر‌ها این فرصت را فراهم می‌کند. مدیریت حمل‌و‌نقل و ترافیک، تأمین آب، تأمین منابع مالی، بازآفرینی شهری و... حوزه‌هایی است که دیگرکلان‌شهر‌ها تجربه‌های موفقی در آن دارند که می‌توانیم از آن الگوبرداری کنیم.

نمایشگاه دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد برگزار می‌شود

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در حاشیه مجمع مشورتی رؤسای شورا‌های اسلامی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور، نمایشگاهی از دستاورد‌های شاخص و منحصربه‌فرد مشهد، در حوزه مدیریت شهری که برای دیگر شهر‌های کشور، قابلیت الگوبرداری دارد، برگزار می‌شود. به گفته ایمان فرهمندی برگزاری این نشست با هدف هم‌افزایی و هم‌فکری شورا‌های اسلامی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌ها برای حل مسائل مشترک بین این شهر‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این همایش موضوع‌هایی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه شهرسازی، ضوابط و مقررات، حمل‌ونقل و خدمات شهری کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور بررسی می‌شود، افزود: در مجموع، به واسطه این جلسات، به راهکار‌هایی برای ارائه به مجموعه‌های اثرگذار و تصمیم‌گیر همچون مجلس شورای اسلامی و دولت دست خواهیم یافت.

عضو شورای ششم تصریح کرد: در حاشیه این نشست، نمایشگاهی از دستاورد‌های شاخص و منحصربه‌فرد مشهد، در حوزه مدیریت شهری نیز که برای دیگر شهر‌های کشور، قابلیت الگوبرداری دارد، برگزار می‌شود. وی گفت: از جمله این دستاورد‌ها می‌توان به پروژه‌های زودبازده اشاره کرد که در سطح ملی قابلیت ارائه دارد. فرهمندی ادامه داد: تجهیزات، خدمات و ظرفیت‌های حوزه حمل‌ونقل و خدمات شهری و همچنین طرح تفصیلی شهر مشهد از دیگر محور‌های نمایشگاه مذکور خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->